Κατηγοριοποιώντας τους χρήστες των social media

Είναι πολύ σημαντικό οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί να γνωρίζουν τα δημογραφικά χαρακτηριστικά της αγοράς-στόχου που έχουν, έτσι ώστε να χρησιμοποιήσουν τα κατάλληλα μέσα για να τους πλησιάσουν, να προσελκύσουν το ενδιαφέρον τους, να γνωρίσουν τις ανάγκες τους και τελικά να τις καλύψουν με τον καλύτερο δυνατό και οικονομικό τρόπο. Η ικανοποίηση των πελατών συνεπάγεται με τη μεγιστοποίηση των κερδών μιας εταιρίας που αποτελεί τον απώτερο σκοπό της.  
Σχετικά με τους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, είναι λογικό ότι καλύπτουν ένα μεγάλο ηλικιακό φάσμα, με το υψηλότερο ποσοστό να κυμαίνεται στις ηλικίες 15-35 ετών οι οποίοι είναι και πιο εξοικειωμένοι με την τεχνολογία από ότι οι μεγαλύτερες ηλικιακά κλίμακες. Ένας άλλος παράγοντας που επηρεάζει την ενασχόληση στα social media θεωρείται το γυναικείο φύλο. Η βασικότερη ανάγκη που ωθεί ένα άτομο να συμμετέχει σε αυτά, (και ειδικότερα στο Facebook που είναι το δημοφιλέστερο κατέχοντας με αισθητή διαφορά την πρώτη θέση), είναι η επικοινωνία και η αίσθηση της κοντινής επαφής με κάποια άτομα. Αυτή η «ψευδαίσθηση» δημιουργείται γιατί η συνεχής έκθεση της προσωπικής ζωής ενός χρήστη μέσω φωτογραφιών, των βίντεο, της κοινοποίηση της παρουσίας, δίνει την δυνατότητα στους διαδικτυακούς φίλους να γνωρίζουν τι ακριβώς κάνει και να γίνονται μέρος της καθημερινότητάς του. 
Έχοντας λοιπόν σαν «πιλότο» τα παραπάνω, οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί καλούνται να ταξινομήσουν σε κατηγορίες το κοινό τους, αφού πρώτα κατανοήσουν για ποιο λόγο ο καθένας από αυτούς χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε τι βαθμό και ποιες είναι οι κυριότερες δραστηριότητες τους κατά την έκθεσή τους σε αυτά. Σύμφωνα με τη μελέτη της εταιρία ερευνών Forester Research, οι κατηγορίες στις οποίες διακρίνονται οι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι οι ακόλουθες  έξη: 
  1. Δημιουργοί (creators): εδώ ανήκουν τα άτομα που έχουν ενεργό συμμετοχή στα social media δημοσιεύοντας φωτογραφίες και βίντεο, ενημερώνοντας τακτικά τις σελίδες και ανανεώνοντας, όπως επίσης και τα άτομα που χρησιμοποιούν τα forums και τα chat rooms ως μέσα επικοινωνίας με άλλους ανθρώπους.  
  2. Κριτικοί (critics): σε αυτή την κατηγορία θα ήταν καλό να δώσουν ιδιαίτερη σημασία τα στελέχη των επιχειρήσεων, διότι αναφέρεται στους χρήστες οι οποίοι κάνουν σχόλια θετικά ή αρνητικά σε posts άλλων χρηστών, μοιράζονται τις προσωπικές τους εμπειρίες τα για προϊόντα ή τις υπηρεσίες που χρησιμοποίησαν και αξιολογούν σελίδες επηρεάζοντας έμμεσα τους διαδικτυακούς τους φίλους.  
  3. Συλλέκτες (collectors): πρόκειται για τους χρήστες που οργανώνουν και έπειτα αποθηκεύουν το περιεχόμενο που συλλέξανε κατά την αναζήτηση τους, είτε για να το χρησιμοποιήσουν οι ίδιοι, είτε για να το μοιραστούν με άλλους ενδιαφερομένους. 
  4. Συμμετέχοντες (joiners): σε αυτήν την κατηγορία εντάσσονται όσοι δημιουργούν λογαριασμούς σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, τις ανανεώνουν τακτικά και παρακολουθούν ανελλιπώς τις αναρτήσεις που δημοσιεύουν άλλοι χρήστες.
  5. Θεατές (spectators): όπου αναφερόμαστε στους χρήστες οι οποίοι αναζητούν σχόλια άλλων επισκεπτών, χωρίς να κάνουν δικά τους, ενδιαφέρονται για τις εμπειρίες άλλων, αλλά οι ίδιοι δε μοιράζονται τις δικές τους, διαβάζουν τις διάφορες απόψεις στα φόρουμ, αλλά δεν εκφράζουν τις δικές τους, ενημερώνονται μέσα από τα blogs, χωρίς να έχουν δικό τους, ακούνε podcasts (αρχεία ήχου και βίντεο που είναι διαθέσιμα με συνδρομή υπηρεσιών, όπως η Apple και τα iTunes) και παρακολουθούν βίντεο. 
  6. Ανενεργοί (inactivates): στην τελευταία κατηγορία ανήκουν οι ανενεργοί χρήστες, δηλαδή αυτοί που χρησιμοποιούν αποκλειστικά και μόνο το διαδίκτυο και είναι απαθείς στη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Ο αριθμός των ατόμων αυτών είναι πολύ μικρός και τείνει -αν όχι να μηδενιστεί- να μειωθεί ακόμα περισσότερο με το πέρασμα των χρόνων, εξαιτίας της πολυπλοκότητας και των συνεχών αλλαγών που αντιμετωπίζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και διέπουν τη σύγχρονη κοινωνία.