Workshop : Η σημασία της δυναμικής της ομάδας στην επίτευξη των προσδοκόμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων

Συνεχίζοντας τις δράσεις για την επίδραση της μουσικής στην ανάπτυξη προσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας το Σάββατο 24 Νοεμβρίου 2018, 13.00-14.45 (Αίθουσα Τηλεκπαίδευσης Πανεπιστημίου Μακεδονία) συμμετέχουμε με workshop στο 8ο Συνέδριου της ΕΕΜΕ.
Η περίληψη του εργαστηρίου όπως κατατέθηκε στην επιστημονική επιτροπή του συνεδρίου :
Η μουσική εκπαίδευση στο ελληνικό σχολείο, ακολουθώντας το αρχαιοελληνικό πνεύμα, αλλά και τη διεθνή εμπειρία διαφόρων επιστημονικών πεδίων στοχεύει στη γνωστική όσο και στη συναισθηματική, πνευματική, πολιτισμική και ψυχοκινητική ανάπτυξη των μαθητών και των μαθητριών, μέσω της απόκτησης μουσικών γνώσεων καθώς και την καλλιέργεια δεξιοτήτων, αξιών, στάσεων και συμπεριφορών. Παράλληλα δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές και στις μαθήτριες να κοινωνικοποιηθούν, να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, να αλληλεπιδράσουν και να μάθουν να σέβονται τους άλλους μέσα από ποικίλες ομαδικές διαδικασίες (ΥΠΕΠΘ, 2017). Επιπρόσθετα οι ομαδικές διαδικασίες αποτελούν το πεδίο μέσω του οποίου οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να αξιοποιήσουν τις προηγούμενες εμπειρίες τους ώστε να κατακτήσουν τη νέα γνώση. Μέσα από την αλληλεπίδραση και την ανταλλαγή απόψεων με τους ομότιμούς τους και τον εκπαιδευτή αποκτούν βαθύτερη κατανόηση των εμπειριών τους, των στάσεων και των παραδοχών τους και μπορεί να επιτύχουν την αναλυτική σκέψη και τη μετασχηματίζουσα μάθηση (Jarvis, 2004).
Με δεδομένα τα παραπάνω ο μουσικός / εκπαιδευτικός χρειάζεται να λάβει υπόψη του τον τρόπο που αλληλεπιδρά με τα μέλη των εκπαιδευτικών ομάδων, αλλά και πως αυτά αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, δηλαδή τη δυναμική της ομάδας. Σύμφωνα με τον θεμελιωτή της σχετικής θεωρίας Lewin (1951), o όρος «δυναμική της ομάδας» αφορά το σύνολο των ψυχοκοινωνικών φαινομένων που παρατηρούνται, αλλά και τις μεθόδους παρέμβασης στις εκπαιδευτικές ομάδες. Τα ψυχοκοινωνικά φαινόμενα αναφέρονται τις σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στην ομάδα και στο κοινωνικό περιβάλλον, την επιρροή της ομάδας στη συμπεριφορά των μελών, τη συναισθηματική ζωή της ομάδας, τη συνοχή της ομάδας, τους ρόλους των μελών, τη δομή της ομάδας, το ύφος του συντονιστή κ.α. Οι μέθοδοι παρέμβασης σχετίζονται με τις διαδικασίες που εφαρμόζει ο συντονιστής για να πετύχει την αλλαγή των στάσεων των μελών, τη διαχείριση των συναισθημάτων, όπως και τους τρόπους βελτίωσης της λειτουργίας της ομάδας (Douglas, 1997).
Tο εργαστήριο έχει σκοπό να αναδείξει τη σημασία της δυναμικής της ομάδας στην επίτευξη των επιδιωκόμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων. Ειδικότερα οι συμμετέχοντες θα μπορέσουν : α) να αναγνωρίσουν τις λειτουργίες της ομάδας, δηλαδή τις ενέργειες που διαδραματίζονται μέσα στην ομάδα καθώς και στις μεθόδους δράσης των μελών της μέσα σ’ αυτήν, β) να διακρίνουν τους ρόλους που τα μέλη αναλαμβάνουν στο πλαίσιο της ομάδας (είτε αυτοί διευκολύνουν, είτε εμποδίζουν τη λειτουργία της), γ) να εξοικειωθούν με εναλλακτικούς τρόπους αξιοποίησης της μουσικής και δ) να προσδιορίσουν τις δεξιότητες που χρειάζεται να διαθέτουν, έτσι ώστε να μπορέσουν να αναγνωρίσουν τα αίτια συμπεριφοράς των εκπαιδευόμενων και τον τρόπο με τον οποίο οι ρόλοι και οι πράξεις των εκπαιδευόμενων επηρεάζουν τη δυναμική της ομάδας και κατά συνέπεια τη διεργασία της μάθησης.